Julestemning hos Juuhl Oasen, Bergen.

Henriette har sendt oss disse flotte bildene fra R.Juuhl Oasen i Bergen. Nyt bildene! Besøk butikken på www.juuhl.no eller følg de på Facebook.

DSC_0966
DSC_0950
DSC_0954
DSC_0961
DSC_0963
DSC_0969
DSC_0965_513x343

Vinterstemning på Bryne

studio blomst bryne as har sendt oss disse flotte bildene fra sin julepyntede butikk, her oser det julestemning! Sjekk også www.studioblomst.no eller følg butikken på Facebook.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cyclamen /Alpefiol. ( Cyclamen persicum)

Nils Norman Iversen presenterer her Alpefiolen.
Alpefiol er en hyggelig høst og vintergjest i våre stuer. Blomstene er røde, rosa , lilla eller hvite og omkranset av hjerteformede blader med vakre grågrønne mønster.

Fargen ”Cyclamenrød ” har , fått navnet etter den røde alpefiolen. Den stammer fra fjellene rundt middelhavet. En fiol fra alpene, alpefiol. Der vokser den opp av brunt bøkeløv , under trekronene, sammen med blåveis og eføy. Krysninger og foredling har gitt oss cyclamen med enkle og doble blomster, frynsete og tofargede blomster. Og planter og blomster i mini og maxi størrelser.

Min favoritt er de lys rosa miniplantene med sølvgråe blader. Plasser gjerne flere mini-cyclamen sammen i fat, kurv , salatboller eller suppeterriner. Det er vakre borddekorasjoner.

Alpefiolen trives best med lavere temperaturer enn vi har i stuene våre. 10 til 20 grader er prima. Derfor må vi se på disse vakre plantene som noe vi har til låns inne en kortere tid. Plasser den lyst, men ikke i sol. Den må ikke tørke ut og liker best å trekke vann opp fra bunnen av potta. Ikke vann den oppe i potta, da kan de tette skuddene og knoppene råtne. Av samme grunn er det viktig å rykke vekk alle visne blomster og blader også. Den kan gjødsles svakt , ½ dose, gjennom blomstringen. Plasserer du imidlertid alpefiolen i en sval gang eller en vinterhage kan den blomstre gjennom hele vinteren.

Prøv den også i potter og plantekasserute på terasse og trapp på høsten, gjerne sammen med lyng og andre høstplanter.

Alpefiolene er supre som snittblomster også. Kjøper du en blomsterrik plante får du mange enkeltlomster for en rimelig penge. Snitt av blomstene med en skarp papirkniv og sett de straks i kaldt vann. Arranger blomstene og noen blader i små glass, drammeglass og miniflasker i en gruppe på spisebordet, og du får et flott festbord. Altså, kast ikke planten om bladene blir gule og den begynner å se stusselig ut. Snitt av blomstene og kos deg med de i en liten vase.

Bildet viser et eksempel på hvor flott det kan være med mange cyclamenblomster sammen, bildet er fra Verdensmesteren Stein Are Hansen sitt vinnerarbeid under NM i Fredrikstad i 2007.

Yrkes-NM Lillehammer Oktober 2010

I oktober ble det avholdt både NM i blomsterdekorering og Yrkes NM. Fire av deltagerne var med i begge konkurransene, og fikk gode plasseringer. En meget god prestasjon! Dommerne forteller om et høyt nivå i begge konkurransene.

Resultater fra YRKES-NM I BLOMSTERDEKORATØRFAGET på LILLEHAMMER 2010:

Nr. 1 VERONICA BRATLI (Kildebo Blomster, Halden)
Nr. 2 TRINE OLAFSRUD (Camillas Blomsterdesign, Kristiansand)
Nr. 3 LOUISE HØSTMARK (Årvoll Blomster, Oslo)

Vi gratulerer så mye!

Disse 3 får nå oppgaver å jobbe med fram til den endelige utvelgelsen av deltaker til World Skills i London 2011. Ting kan skje underveis i tiden fram mot London. Derfor er det viktig at vi har flere velkvalifiserte kandidater som er forberedt til å representere Norge i den tøffe konkurransen.

En av våre deltagere (Louise - Årvoll Blomster) fikk gleden av å snakke med Mette Marit i etterkant av åpningsseremonien, samt at Kristin Halvorsen var innom vårt konkurranseområde og snakket med våre Euro Skills deltagere (Marit Iren Mythe - Freelancer og Carina Enger – Kobro Blomster).

Se bilder av de flotte arbeidene og aktiviteten på www.blok.no. Her finnes også en presentasjon av oppgavene.
 
Det er også lagt ut bilder og videosnutter på world Skills sine hjemmesider
http://www.worldskills.no/galleri/yrkes-nm-2010/ , trykk på fag, og trykk blomsterdekoratør.

Interfloras netthandel fyller 15 år!

Interflora. Først på nett – vokser ennå! Som en av de aller første i Norge åpnet Interflora sin nettbutikk 5. november 1995 og kan feire 15 års jubileum denne helgen. Interfloras nettsatsing har vært suksess fra dag én, og Interfloras salg på nett vokser fortsatt.

 

 
Et år etter at Interflora hadde åpnet sin nettbutikk skjøt etableringen av nettbutikker fart her i Norge. Dette varte helt til den første IT-boblen sprakk på slutten av ’90-tallet. Da hadde den gjeldende anbefalingen fra rådgivere og konsulenter lenge vært å komme seg på nett – det var her all handel ville skje i fremtiden. Interfloras hjemmesider og nettbutikk ble brukt som eksempel og “best practice” ved mange tilfeller.
 
Historien har vist oss at ikke alt gikk som forventet for alle som etablerte seg på nett. Flere av de nyetablerte nettbutikkene opplevde liten etterspørsel og hadde store problemer med logistikken. En vesentlig andel av bedriftene som etablerte nettbutikk hadde ikke funksjonene som skulle til for å distribuere varene kundene bestilte i nettbutikkene deres.
 
For Interflora i Norge var situasjonen en helt annen. Vi hadde etablert distribusjonsapparatet i 1926 og videreutviklet det siden. På den tiden ble bestillingene formidlet via telegraf og telefon. Distribusjonen var tidlig klar, men vi hadde behov for en mer effektiv salgskanal. Internett og netthandel passet oss derfor veldig godt. Da Interflora solgte den første blomsterbuketten på nett stod 360 Interflora-butikker i Norge klare for å levere buketten samme dag som den ble bestilt. Ønsket kunden leveranse til utlandet var 55 000 dyktige Interflora-butikker klare til å levere.
 
Det var selvfølgelig stor usikkerhet knyttet til nettbutikken vår og om den ville generere salg i det hele tatt. Først ble den lagt ut som en prøve, og resultatene kom fort. Allerede mandag 23. oktober 1995 mottok Interflora sin første bestilling på Internett. Den kom fra Grønland for levering på Røa i Oslo. Etterspørselen på nett steg sakte men sikkert de første årene, fra 1 - 3 bestillinger pr dag i 1995 økte det til gjennomsnittlig 10 pr dag i 1996 og 30 i 1997. Deretter økte salget slik at nettbutikken fort ble vår viktigste salgskanal og kan vise til over 3 000 bestillinger på de aller beste dagene.
 
På veien fra en nølende oppstart til å være vår viktigste salgskanal har nettbutikken vår gjennomgått betydelige endringer. Nå er nettbutikken en del av den integrerte satsningen vår på internett. En god nettbutikk, kundesenter med dedikerte medarbeidere som yter personlig hjelp til kundene, landsdekkende og verdensdekkende distribusjon, og topp kvalitet på sluttproduktet har gitt suksess.
 
Interflora skiller seg ut ved at kundenes bestillinger blir både produsert og levert lokalt. Av fagutdannede blomsterdekoratører. Dette er den viktigste forskjellen mellom oss og andre nettbutikker.
 
Interflora satser selvfølgelig videre på nett. Nå har også over 200 av Interflora-butikkene egen nettbutikk. Både Interflora og Interflora-butikkene bruker sosiale media aktivt i markedsføringen. I juni i år opprettet Interflora egen web-shop på sin Facebook-side, igjen var vi først ute i blomsterbransjen i Norge.
Del

På Interflora sin blogg vil Interfloras dyktige dekoratører skrive om hva de jobber med, hva de brenner for og hvordan de har kommet dit de er i dag. Du vil også finne nyttige og inspirerende tips om blomster.  Vi håper du gir oss kommentarer når du finner stoff du har meninger om!

Ukens anbefaling

Bloggurat